
Podczas Miejsko-Gminnego Dnia Dziecka, zorganizowanego przez Gminę Miejską Turek i Gminę Turek, odbyły się pierwsze organizowane przez Wydział Inżynierii Miejskiej Urzędu Miejskiego w Turku, przy współpracy z pracownią projektową “boso studio”, warsztaty dla dzieci związane z tematyką upcyclingu, recyklingu.
Warsztaty polegały na wykonaniu z „śmiecia” rzeczy użytkowej. Tematyką warsztatów było wykonanie przez dzieci w wieku 6-12 lat przedmiotu z butelek plastikowych i tutaj propozycją szczególnie cieszącą się zainteresowaniem wśród dzieci było wykonanie piórnika z butelek oraz doniczki na kwiaty. W tych doniczkach pomagaliśmy zasadzić dzieciom pachnącą bazylię. Powodzeniem cieszyły się również plastikowe kubeczki do napojów, z których dzieci wykonywały przeróżne wariacje i tak powstawały pojemniki na kredki, rakiety, a nawet przewodowy telefon do kontaktów mamy z synem (wspólny dawno zapomniany projekt).
W zamian za udział w warsztatach ekologicznych dla dzieci przygotowane zostały upominki do wykonania w domu, oczywiście z recyklingu, oraz gry edukacyjne. Warsztaty cieszyły się dużym zainteresowaniem i mamy nadzieję, że powtórzymy je w kolejnych latach.
{joomplucat:1489 limit=10|columns=5}
Awarie można zgłaszać pod nr tel 63 289 61 75 oraz wysyłając wiadomość na adres e-mail: uwaga@miastoturek.pl

Miasto Turek w grudniu 2014 r. przystąpiło do opracowania planu gospodarki niskoemisyjnej (PGN). Plan to dokument strategiczny, który wyznaczy dla miasta cele w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych, efektywności energetycznej i wykorzystania odnawialnych źródeł energii (OZE) na lata 2014-2020.


Przejście na gospodarkę niskoemisyjną
PGN to dokument, który ma wyznaczać drogę do realizacji krajowego celu jakim jest przejście z wysokoemisyjnej gospodarki na niskoemisyjną. Niskoemisyjna gospodarka to system oparty przede wszystkim na ograniczeniu zużycia paliw kopalnych na rzecz zastosowania zielonych technologii. Jego naczelną zasadą jest wzrost konkurencyjności gospodarki przy zachowaniu zasad zrównoważonego rozwoju (tzn. że dzisiejszy wzrost ekonomiczny nie będzie zagrażał możliwościom wzrostu przyszłych pokoleń, np. po przez racjonalne wykorzystywanie zasobów naturalnych przez obecne pokolenie). Drogą do realizacji idei ekorozwoju jest m.in.:- stosowanie zielonych technologii opartych na alternatywnych i odnawialnych źródłach energii (energia słoneczna, wiatrowa, geotermia itp.),
- minimalizacja energochłonności,
- zapobieganie powstawaniu odpadów,
- promocja nowych wzorców konsumpcji.
Zgodnie z założeniami do Narodowego Programu Rozwoju Gospodarki Niskoemisyjnej, transformacja krajowej gospodarki ma nastąpić do 2050 roku (założenia Programu wynikają z unijnego pakietu energetyczno-klimatycznego 3x20 oraz ratyfikowanych przez Polskę międzynarodowych zobowiązań z zakresu ochrony klimatu). Program zakłada, że ewolucja rozpocznie się na poziomie lokalnym, dlatego właśnie tu należy zaplanować odpowiednie działania z tego zakresu. Plan gospodarki niskoemisyjnej ma być przewodnikiem dla lokalnych samorządów na lata 2014-2020 z zakresu wdrażania gospodarki niskoemisyjnej.
Cele i struktura PGN
Plan ma za zadanie określić efekt ekologiczny wszystkich zadań w gminie. Wskaźnikiem będzie wielkość redukcji dwutlenku węgla (CO2) dla każdego zadania zapisanego w dokumencie. Cele dla PGN to:- ograniczenie emisji CO2
- zwiększenie udziału odnawialny źródeł energii (OZE)
- zwiększenie efektywności energetycznej w bilansie energetycznym miasta
Cele są zgodne z obowiązującym do 2020 roku pakietem energetyczno-klimatycznym Unii Europejskiej (tj. ograniczenie emisji CO2 o 20%, wzrost udziału OZE o 15% i podniesienie efektywności energetycznej o 20%). Powyższe cele przyczynią się do realizacji zobowiązań państwa. Będą realizowane poprze działania inwestycyjne i nieinwestycyjnie (miękkie).
W planie na początek zostaną zidentyfikowane obszary problemowe gminy (np. przestarzałe oświetlenie uliczne, niespełniające wymagań energetycznych budynki gminne, zła infrastruktura rowerowa), a następnie zaplanowane zostaną konkretne działania i/lub zadania, które przyczynią się do ich poprawy. Działania redukcyjne, które miasto już zaplanowało zostaną również uwzględnione w planie. Wszystkie zadania oraz cele strategiczne przyjęte w PGN będą zgodne z obowiązującymi Programami Ochrony Powietrza i Wieloletnimi Planami Inwestycyjnymi dla miasta.
Przykładem działań wpisanych w PGN mogą być: budowa mikroinstalacji OZE (np. paneli fotowoltaicznych) na budynkach publicznych, termomodernizacja szkół, wymiana taboru komunikacji miejskiej, budowa systemu miejskiej wypożyczalni rowerów, czy tworzenie nowych przestrzeni zieleni gminnej.
Korzyści z posiadania przez miasto PGN
Wymiernym efektem realizacji zadań w ramach PGN będą przede wszystkim oszczędności w lokalnym budżecie, poprzez ograniczenie i optymalizację zużycia paliw i energii w budynkach użyteczności publicznej. Skutkiem wdrożenia przewidzianych w planie działań będzie również redukcja emisji innych ubocznych produktów spalania tj. pyłów PM10, PM2.5, tlenków azotu, siarki i węgla, czy benzo(a)pirenu), pochodzących głównie z niskiej emisji (pod pojęciem „niska emisja” rozumiemy emisję zanieczyszczeń pochodzących z transportu i z spalania paliw w domowych piecach lub kotłach).Plan będzie konieczny, by móc starać się o dofinansowanie z funduszy unijnych (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko) w nowej perspektywie finansowej 2014 – 2020 (przeznaczona kwota na inwestycje niskoemisyjne w miastach i gminach to ok. 9 mld euro). Jego posiadanie zwiększy również szansę dla Turka na uzyskanie finansowania z innych programów (Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Regionalnego Programu Operacyjnego, czy norweskich mechanizmów) na działania redukujące emisję gazów cieplarnianych w mieście. Pośrednim efektem planu może być również poprawa jakości powietrza, a co za tym idzie – poprawa zdrowia mieszkańców miasta, oraz zwiększenie świadomości ekologicznej Mieszkańców Turka.
Inwentaryzacja zużycia energii w gminie
Projekt opracowania planu gospodarki niskoemisyjnej zakłada opracowanie dokumentu, ale również opracowanie bazy emisji – narzędzia do zarządzania energią w gminie. Stworzenie bazy poprzedzi szczegółowa inwentaryzacja wielkości zużycia energii elektrycznej i cieplnej wśród jednostek gminnych. Inwentaryzacja będzie przeprowadzana za pomocą specjalnie przygotowanych. Baza danych będzie umożliwiała monitoring zużycia paliw i energii dla poszczególnych sektorów miasta i pojedynczych budynków użyteczności publicznej. To pomoże zoptymalizować system zarządzania miastem pod kątem zużycia energii i kontrolować, gdzie zużycie jest za wysokie.Za inwentaryzację oraz opracowanie PGN będzie odpowiedzialna krakowska firma Consus Carbon Engineering, która wygrała przetarg na wykonanie tej usługi. Projekt jest dofinansowany w 85% z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach europejskiego Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wkład własny gminy to 15% wartości całego projektu. Projekt ma zostać zakończony w czerwcu 2015 r., a plan przyjęty uchwałą Rady Miejskiej.
Zakres projektu obejmuje także:
- przeprowadzenie jednodniowego szkolenia dla pracowników urzędu
- zorganizowanie i przeprowadzenie kampanii informacyjno-promocyjnej (w tym konsultacji społecznych)
- w razie konieczności przeprowadzenie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko.
Poniżej link do głównego serwisu POIiŚ:
https://www.pois.gov.pl/
Całkowity koszt projektu: 43 050,00 PLN
Dofinansowanie z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013: 36 592,50 PLN (co stanowi 85% całkowitych kosztów projektu)

W dniach od 16 do 27 lutego 2015 r. w okresie ferii zimowych wychowankowie świetlic profilaktyczno-wychowawczych działających w ramach Stowarzyszenia „Azyl” w Turku brali udział w różnorodnych zajęciach.
REGULAMIN
TURNIEJU PIŁKI NOŻNEJ O PUCHAR BURMISTRZA MIASTA
DRUŻYN ŚWIETLIC PROFILAKTYCHNYCH
1. Organizatorzy:
- Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, przy Burmistrzu Miasta Turku,
- Szkoła Podstawowa nr 1 w Turku,
- Urząd Miejski w Turku,
- Stowarzyszenia Świetlic Profilaktyczno-Wychowawczych „AZYL”.
2. Cel zawodów:
- organizacja czasu wolnego dzieciom i młodzieży,
- propagowanie działań profilaktycznych i treści prozdrowotnych,
- integracja dzieci i młodzieży świetlic profilaktycznych,
- popularyzacja piłki nożnej,
- promocja zdrowego stylu życia poprzez sport.
3. Termin turnieju:
29.11.2014 r., godz. 11 00, odprawa techniczna godz. 10 30.
4. Miejsce:
Hala przy Szkole Podstawowej nr 1 w Turku.
5. Zgłoszenia:
Zgłoszenia reprezentacji drużyn poszczególnych ŚWIETLIC PROFILAKTYCZNYCH z terenu miasta Turku, prosimy przesłać w terminie do 27 listopada br. na adres:
Szkoła Podstawowa nr 1 w Turku
ul. 3-MAJA 29, 62-700 Turek
6. Uczestnictwo:
a) zasady udziału w turnieju:
- każda świetlica wystawia drużyny 7 – osobowe (w tym co najmniej 2 dziewczynki) w poszczególnych kategoriach wiekowych:
klasy IV i młodsze szkół podstawowych,
klasy V i VI szkół podstawowych,
klasy I – III gimnazja.
7. Zasady gry.
- czas gry 2 x 7 minut z przerwą 2 minutową,
- zmiany zawodników systemem hokejowym bez przerw w grze,
- wznowienie gry z autu odbywa się nogą,
- nie obowiązuje przepis spalonego,
- system rozgrywek uzależniony od ilości zgłoszonych drużyn
- w przypadku rozgrywek systemem „każdy z każdym” o miejscu drużyny decyduje kolejno: liczba zdobytych punktów, wynik bezpośredniego spotkania, liczba zdobytych bramek, różnica bramek, dodatkowy mecz.
- Nagrody i wyróżnienia:
- za zwycięstwo drużyna otrzymuje PUCHAR BURMISTRZA MIASTA TURKU oraz nagrody rzeczowe,
- za miejsca II i III drużyny otrzymują dyplomy i upominki,
- i inne niespodzianki.
9. Postanowienia końcowe:
- obowiązuje obuwie sportowe do gry w sali sportowej – pod rygorem nie dopuszczenia do gry,
- podczas całych rozgrywek opiekę medyczną zabezpieczają organizatorzy,
- wszyscy uczestnicy ubezpieczają się od następstw nieszczęśliwych wypadków we własnym zakresie,
- zawodnicy są zobowiązani do przestrzegania regulaminu obiektu.
Interpretacja przepisów, regulaminu rozgrywek oraz możliwości zmian w nim należy tylko i wyłącznie do organizatorów !!!
Kierownik Wydziału IGO
Waldemar Trojan
Zakwestionowane przepisy ww. ustawy dotyczyły: a) organizacji przetargów na odbiór odpadów komunalnych lub odbiór i zagospodarowanie tych odpadów, b) zaangażowania spółek z udziałem gminy w gospodarkę odpadami komunalnymi, c) obowiązków właścicieli nieruchomości do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, d) kompetencji rady gminy do wydawania aktów prawa miejscowego regulujących opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, e) obowiązków właścicieli nieruchomości do przedkładania deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
TK w swym wyroku (sygn. akt K 17/12) uznał, że przepisy o organizacji przetargów oraz zaangażowaniu w nie spółek z udziałem gminy, a także przepisy dotyczące obowiązków właścicieli nieruchomości do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi są zgodne z zasadą poprawnej legislacji oraz z konstytucją.
To oznacza, iż nowy SGOK w Turku w tym zakresie jest odpowiednio ustanowiony i wdrożony. Gmina Miejska Turek zorganizowała przetarg nieograniczony, w wyniku którego odbieraniem i zagospodarowaniem odpadów komunalnych na terenie miasta od dnia 1 lipca 2013 r. zajmuje się Konsorcjum PGKiM Sp. z o.o. (spółka ze 100% udziałem gminy) oraz Eko-Gab. Od tego też dnia właściciele nieruchomości zamieszkałych na terenie miasta ponoszą miesięczną opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Podobnie prawidłowo określono w nowym SGOK w Turku obowiązek właścicieli nieruchomości do przedkładania deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie opłatami komunalnymi. Odnośnie nieruchomości jednorodzinnych (domów) są to w zależności od stanu faktycznego, właściciele nieruchomości, współwłaściciele, użytkownicy wieczyści czy też inni władający nieruchomością. A odnośnie nieruchomości wielorodzinnych (bloków) do przedkładania deklaracji są zobowiązani zarządcy nieruchomością wspólną, tj. odpowiednio Zarząd SM „Tęcza” w Turku, Zarząd SM „Rozwój” w Turku, czy Zarząd PGKiM Sp. z o. o. w Turku.
Natomiast TK zakwestionował kompetencje rady gminy do wydawania aktów prawa miejscowego regulujących w sposób swobodny wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Takie orzeczenie było do przewidzenia, o czym informowałem w czasopiśmie INFO, odpowiadając na pytanie redaktora, jakie błędy popełniono przy konstruowaniu ustawy „śmieciowej” (cyt. „To, że popełniono błędy przy uchwalaniu ustawy jest faktem. Złożono aż cztery skargi do Trybunału Konstytucyjnego na ustawę. W mojej ocenie co najmniej jedna z nich zostanie uwzględniona, tzn. ta która dotyczy swobody wyboru przez rady poszczególnych gmin metody obliczania opłaty i jej wysokości”.)
Skutkiem takiego rozstrzygnięcia TK jest konieczność dokonania przez prawodawcę wyznaczenia granic, w jakich rada gminy może realizować kompetencję do ustalania opłaty lokalnej. W szczególności granicę taką może stanowić ustawowe określenie stawek maksymalnych opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Ale również prawodawca może określić „widełki”, w jakich rada gminy może ustanowić wysokość niniejszej opłaty.
Jednak do czasu dokonania zmian przez prawodawcę, które zalecił TK, stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie Gminy Miejskiej Turek powinny pozostać bez zmian. Każda próba zmian wysokości stawek opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze uchwały rady gminy, do czasu zmiany ustawy „śmieciowej” przez prawodawcę, będzie skutkowała stwierdzeniem nieważności takiej uchwały. Zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych, norma prawna uznana za niekonstytucyjną stanowi wadliwą podstawę prawną. Wydana na takiej podstawie prawnej uchwała organu gminy musi zatem zostać uznana za wadliwą. Wadliwość ta stanowi z kolei przesłankę nieważności uchwały rady gminy zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym.
Dlatego w obecnym stanie faktycznym, z powodu takiego rozstrzygnięcia TK, wysokość stawek opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, które zostały ustanowione w ramach nowego SGOK w Turku nie mogą być zmieniane.
Kierownik Wydziału IGO
Waldemar Trojan