W dniach od 16 do 27 lutego 2015 r. w okresie ferii zimowych wychowankowie świetlic profilaktyczno-wychowawczych działających w ramach Stowarzyszenia „Azyl” w Turku brali udział w różnorodnych zajęciach.
REGULAMIN
TURNIEJU PIŁKI NOŻNEJ O PUCHAR BURMISTRZA MIASTA
DRUŻYN ŚWIETLIC PROFILAKTYCHNYCH
1. Organizatorzy:
- Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, przy Burmistrzu Miasta Turku,
- Szkoła Podstawowa nr 1 w Turku,
- Urząd Miejski w Turku,
- Stowarzyszenia Świetlic Profilaktyczno-Wychowawczych „AZYL”.
2. Cel zawodów:
- organizacja czasu wolnego dzieciom i młodzieży,
- propagowanie działań profilaktycznych i treści prozdrowotnych,
- integracja dzieci i młodzieży świetlic profilaktycznych,
- popularyzacja piłki nożnej,
- promocja zdrowego stylu życia poprzez sport.
3. Termin turnieju:
29.11.2014 r., godz. 11 00, odprawa techniczna godz. 10 30.
4. Miejsce:
Hala przy Szkole Podstawowej nr 1 w Turku.
5. Zgłoszenia:
Zgłoszenia reprezentacji drużyn poszczególnych ŚWIETLIC PROFILAKTYCZNYCH z terenu miasta Turku, prosimy przesłać w terminie do 27 listopada br. na adres:
Szkoła Podstawowa nr 1 w Turku
ul. 3-MAJA 29, 62-700 Turek
6. Uczestnictwo:
a) zasady udziału w turnieju:
- każda świetlica wystawia drużyny 7 – osobowe (w tym co najmniej 2 dziewczynki) w poszczególnych kategoriach wiekowych:
klasy IV i młodsze szkół podstawowych,
klasy V i VI szkół podstawowych,
klasy I – III gimnazja.
7. Zasady gry.
- czas gry 2 x 7 minut z przerwą 2 minutową,
- zmiany zawodników systemem hokejowym bez przerw w grze,
- wznowienie gry z autu odbywa się nogą,
- nie obowiązuje przepis spalonego,
- system rozgrywek uzależniony od ilości zgłoszonych drużyn
- w przypadku rozgrywek systemem „każdy z każdym” o miejscu drużyny decyduje kolejno: liczba zdobytych punktów, wynik bezpośredniego spotkania, liczba zdobytych bramek, różnica bramek, dodatkowy mecz.
- Nagrody i wyróżnienia:
- za zwycięstwo drużyna otrzymuje PUCHAR BURMISTRZA MIASTA TURKU oraz nagrody rzeczowe,
- za miejsca II i III drużyny otrzymują dyplomy i upominki,
- i inne niespodzianki.
9. Postanowienia końcowe:
- obowiązuje obuwie sportowe do gry w sali sportowej – pod rygorem nie dopuszczenia do gry,
- podczas całych rozgrywek opiekę medyczną zabezpieczają organizatorzy,
- wszyscy uczestnicy ubezpieczają się od następstw nieszczęśliwych wypadków we własnym zakresie,
- zawodnicy są zobowiązani do przestrzegania regulaminu obiektu.
Interpretacja przepisów, regulaminu rozgrywek oraz możliwości zmian w nim należy tylko i wyłącznie do organizatorów !!!
Kierownik Wydziału IGO
Waldemar Trojan
Zakwestionowane przepisy ww. ustawy dotyczyły: a) organizacji przetargów na odbiór odpadów komunalnych lub odbiór i zagospodarowanie tych odpadów, b) zaangażowania spółek z udziałem gminy w gospodarkę odpadami komunalnymi, c) obowiązków właścicieli nieruchomości do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, d) kompetencji rady gminy do wydawania aktów prawa miejscowego regulujących opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, e) obowiązków właścicieli nieruchomości do przedkładania deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
TK w swym wyroku (sygn. akt K 17/12) uznał, że przepisy o organizacji przetargów oraz zaangażowaniu w nie spółek z udziałem gminy, a także przepisy dotyczące obowiązków właścicieli nieruchomości do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi są zgodne z zasadą poprawnej legislacji oraz z konstytucją.
To oznacza, iż nowy SGOK w Turku w tym zakresie jest odpowiednio ustanowiony i wdrożony. Gmina Miejska Turek zorganizowała przetarg nieograniczony, w wyniku którego odbieraniem i zagospodarowaniem odpadów komunalnych na terenie miasta od dnia 1 lipca 2013 r. zajmuje się Konsorcjum PGKiM Sp. z o.o. (spółka ze 100% udziałem gminy) oraz Eko-Gab. Od tego też dnia właściciele nieruchomości zamieszkałych na terenie miasta ponoszą miesięczną opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Podobnie prawidłowo określono w nowym SGOK w Turku obowiązek właścicieli nieruchomości do przedkładania deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie opłatami komunalnymi. Odnośnie nieruchomości jednorodzinnych (domów) są to w zależności od stanu faktycznego, właściciele nieruchomości, współwłaściciele, użytkownicy wieczyści czy też inni władający nieruchomością. A odnośnie nieruchomości wielorodzinnych (bloków) do przedkładania deklaracji są zobowiązani zarządcy nieruchomością wspólną, tj. odpowiednio Zarząd SM „Tęcza” w Turku, Zarząd SM „Rozwój” w Turku, czy Zarząd PGKiM Sp. z o. o. w Turku.
Natomiast TK zakwestionował kompetencje rady gminy do wydawania aktów prawa miejscowego regulujących w sposób swobodny wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Takie orzeczenie było do przewidzenia, o czym informowałem w czasopiśmie INFO, odpowiadając na pytanie redaktora, jakie błędy popełniono przy konstruowaniu ustawy „śmieciowej” (cyt. „To, że popełniono błędy przy uchwalaniu ustawy jest faktem. Złożono aż cztery skargi do Trybunału Konstytucyjnego na ustawę. W mojej ocenie co najmniej jedna z nich zostanie uwzględniona, tzn. ta która dotyczy swobody wyboru przez rady poszczególnych gmin metody obliczania opłaty i jej wysokości”.)
Skutkiem takiego rozstrzygnięcia TK jest konieczność dokonania przez prawodawcę wyznaczenia granic, w jakich rada gminy może realizować kompetencję do ustalania opłaty lokalnej. W szczególności granicę taką może stanowić ustawowe określenie stawek maksymalnych opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Ale również prawodawca może określić „widełki”, w jakich rada gminy może ustanowić wysokość niniejszej opłaty.
Jednak do czasu dokonania zmian przez prawodawcę, które zalecił TK, stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie Gminy Miejskiej Turek powinny pozostać bez zmian. Każda próba zmian wysokości stawek opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze uchwały rady gminy, do czasu zmiany ustawy „śmieciowej” przez prawodawcę, będzie skutkowała stwierdzeniem nieważności takiej uchwały. Zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych, norma prawna uznana za niekonstytucyjną stanowi wadliwą podstawę prawną. Wydana na takiej podstawie prawnej uchwała organu gminy musi zatem zostać uznana za wadliwą. Wadliwość ta stanowi z kolei przesłankę nieważności uchwały rady gminy zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym.
Dlatego w obecnym stanie faktycznym, z powodu takiego rozstrzygnięcia TK, wysokość stawek opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, które zostały ustanowione w ramach nowego SGOK w Turku nie mogą być zmieniane.
Kierownik Wydziału IGO
Waldemar Trojan
OPRACOWANIA KONCEPCJI PRZEDSIĘWZIĘCIA PUBLICZNEGO PN. „PRZEKSZTAŁCENIE I RENOWACJA CENTRALNYCH PRZESTRZENI PUBLICZNYCH MIASTA TURKU”, NA TERENIE DZIAŁEK O NR GEODEZYJNYCH: 514/1, 416/1, 433, 434/1, 601, 603, 604/3, 501/1, 500, 528/9, 534, 582/1, 593/5, 484, 307, 619, 551, 444 I 501/2 W MIEJSCOWOŚCI TUREK – OBRĘB „A”.
OKREŚLENIE PRZEDMIOTU KONKURSU:
Celem konkursu jest wybranie najlepszej koncepcji przedsięwzięcia publicznego pn. „Przekształcenie i renowacja centralnych przestrzeni publicznych miasta Turku” na terenie działek o nr geod.: 514/1, 416/1, 433, 434/1, 601, 603, 604/3, 501/1, 500, 528/9, 534, 582/1, 593/5, 484, 307, 619, 551, 444 i 501/2 w miejscowości Turek – obręb „A”, która uwzględni dorobek publicznych debat i przeprowadzonych warsztatów oraz nakreśli docelowy kształt urbanistyczno-architektonicznego przekształcenia centralnie położonych publicznych przestrzeni m. Turku, łącznie z obrazem optymalnej formy galanterii ulicznej i małej architektury, w powiązaniu z istniejącym układem funkcjonalno-przestrzennym i komunikacyjnym centrum miasta.
Klasyfikacja przedmiotu konkursu według nomenklatury Wspólnego Słownika Zamówień (CPV): 71320000-7 Usługi inżynieryjne w zakresie projektowania
WYMAGANIA JAKIE MUSZĄ SPEŁNIAĆ UCZESTNICY KONKURSU:
Uczestnikami konkursu mogą być osoby fizyczne, jak i osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, które:
1.Nie podlegają wykluczeniu z postępowania zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych;
2.Posiadają uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania;
3. Posiadają wiedzę i doświadczenie;
4. Dysponują odpowiednim potencjałem technicznym oraz osobami zdolnymi do wykonania zamówienia, to znaczy że osoby, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia muszą posiadać uprawnienia urbanistyczno-architektoniczne lub urbanistyczne lub architektoniczne zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa, a także muszą być zrzeszone w izbach urbanistów lub architektów;
5. Spełniają warunki dotyczące sytuacji ekonomicznej i finansowej.
DOKUMENTY I OŚWIADCZENIA JAKIE MAJĄ ZŁOŻYĆ UCZESTNICY KONKURSU WRAZ Z WNIOSKIEM O DOPUSZCZENIE DO UDZIAŁU W KONKURSIE:
W celu potwierdzenia spełniania wymagań określonych w Regulaminie uczestnicy konkursu składają wraz z wnioskiem o dopuszczenie do udziału w konkursie:
1) oświadczenie o posiadaniu wymaganych uprawnień, a także, że posiadają wiedzę i doświadczenie, dysponują odpowiednim potencjałem technicznym i osobami zdolnymi do wykonania zamówienia jak również, że znajdują się w sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia – według załącznika nr 2 do Regulaminu;
2) oświadczenie o nie podleganiu wykluczeniu z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych – według załącznika nr 5 do Regulaminu;
3) aktualny odpis z właściwego rejestru lub z centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo zamówień publicznych, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w konkursie[1] ;
4)wykaz osób, które będą brały udział w wykonywaniu pracy konkursowej, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych niezbędnych do wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności, oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami – według załącznika nr 7 do Regulaminu;
5) oświadczenie, że osoby, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, posiadają wymagane w Regulaminie uprawnienia – według załącznika nr 6 do Regulaminu;
6) informację o braku przynależności do grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr 50, poz. 331 ze zm.) albo listę podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej, o której mowa w art. 24 ust. 2 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych – według załącznika nr 8 do Regulaminu.
KRYTERIA OCENY PRAC KONKURSOWYCH WRAZ Z ICH ZNACZENIEM:
Przy ocenie prac konkursowych Sąd Konkursowy będzie kierował się następującymi kryteriami oceny:
1. Walory kompozycji urbanistycznej i architektonicznej tworzące specyficzny, oryginalny charakter miejsca – znaczenie kryterium 60;
2. Rozwiązania funkcjonalne, użytkowe i techniczne – znaczenie kryterium 30;
3. Walory ekonomiczne projektu i koszty jego realizacji - znaczenie kryterium 10
OKREŚLENIE SPOSOBU UZYSKANIA REGULAMINU KONKURSU:
Zamawiający udostępnia Regulamin konkursu wraz z załącznikami na stronie internetowej www.bip.miastoturek.pl (zakładka zamówienia publiczne/konkursy), ponadto Zamawiający przekazuje uczestnikom konkursu nieodpłatny Regulamin konkursu w terminie 5 dni od dnia uprzedniego zgłoszenia wniosku o jego przekazanie, w Biurze Gospodarki Przestrzennej (pok. nr 104) Urzędu Miejskiego, ul. Kaliska 59, 62-700 Turek.
Regulamin konkursu dostępny jest do dnia 02 grudnia 2013 r. do godz. 14:00
TERMIN I MIEJSCE SKŁADANIA WNIOSKÓW O DOPUSZCZENIE DO UDZIAŁU W KONKURSIE:
Wniosek o dopuszczenie do udziału w konkursie wraz z załącznikami należy złożyć w Urzędzie Miejskim w Turku – Biuro Gospodarki Przestrzennej, pokój nr 104 (I piętro), ul. Kaliska 59, 62-700 Turek, w terminie do dnia 02 grudnia 2013 r. do godziny 14:00, osobiście, za pośrednictwem poczty lub podmiotu świadczącego usługi kurierskie.
TERMIN I MIEJSCE SKŁADANIA PRAC KONKURSOWYCH:
Uczestnicy konkursu dopuszczeni do udziału w konkursie i zaproszeni do składania prac konkursowych, mogą składać prace konkursowe w terminie do dnia 14 marca 2014 r., do godziny 14:00, osobiście, pocztą lub za pośrednictwem podmiotu świadczącego usługi kurierskie, w siedzibie Zamawiającego – Urząd Miejski - Biuro Gospodarki Przestrzennej, ul. Kaliska 59, 62-700 Turek.
RODZAJ I WYSOKOŚĆ NAGRÓD W KONKURSIE:
Zamawiający przewiduje przyznanie nagród pieniężnych w łącznej wysokości 70.000 PLN (słownie złotych: siedemdziesiąt tysięcy).
Nagrody pieniężne zostaną przyznane w następujących wysokościach:
I nagroda – 40.000 PLN
II nagroda – 20.000 PLN
III nagroda – 10.000 PLN
OSOBY UPOWAŻNIONE DO KONTAKTÓW Z UCZESTNIKAMI KONKURSU:
1) Kierownik Biura Gospodarki Przestrzennej Urszula Kucharska, pok. nr 104, adres e-mail: barbara.kucharska@miastoturek.pl, nr telefonu: 63 289 61 84, nr telefaksu: 63 289 61 59 – w sprawach merytorycznych dotyczących przedmiotu konkursu;
2) Sekretarz Organizacyjny Sylwia Wojtczak, Biuro Gospodarki Przestrzennej, pok. nr 104, adres e-mail: sylwia.wojtczak@miastoturek.pl, nr telefonu: 63 289 61 86, nr telefaksu: 63 289 61 59 – w sprawach organizacyjnych dotyczących procedury konkursu;
3) Zbigniew Misiek, Biuro Zamówień Publicznych, p. 122, adres e-mail: zbigniew.misiek@miastoturek.pl, nr telefonu: 63 289 61 17, nr telefaksu: 63 289 61 59 – w sprawach dotyczących postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w Urzędzie Miejskim w Turku, w dniach od poniedziałku do piątku, w godzinach od 7:15 do 15:15.
Ogłoszenie o konkursie zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych.
Nr ogłoszenia: 452808 - 2013
Data zamieszczenia ogłoszenia: 06/11/2013 r.
[1]W przypadku zespołu autorskiego/ wspólnego wniosku – dotyczy wszystkich jego członków/uczestników, przy czym nie dotyczy to osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej.
BIP - załączniki do konkursu urbanistyczno-architektonicznego [pobierz]
Natomiast przez „środowisko” rozumie się ogół elementów przyrodniczych, w tym także przekształconych w wyniku działalności człowieka, a w szczególności powierzchnię ziemi, kopaliny, wody, powietrze, zwierzęta i rośliny, krajobraz, klimat, a także wzajemne oddziaływania pomiędzy tymi elementami.
W prawie ochrony środowiska przez „ochronę środowiska” należy rozumieć podejmowanie lub zaniechanie działań w celu umożliwienia zachowania lub przywrócenia równowagi przyrodniczej.
Według ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. prawo ochrony środowiska ochrona środowiska polega na:
· racjonalnym kształtowaniu środowiska i gospodarowaniu zasobami środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju,
· przeciwdziałaniu zanieczyszczeniom,
· przywracaniu elementów przyrodniczych do stanu właściwego.
Jak powszechnie wiadomo „przyroda” składa się z dwóch składników, tj. nieożywionych i ożywionych. Przyroda nieożywiona to powierzchnia (skorupa) ziemi lub gleby, woda, powietrze, natomiast przyroda ożywiona to zwierzęta, rośliny, grzyby, bakterie.
Źródła, które mogą zanieczyścić środowisko przyrodnicze mogą być różne, tzn. naturalne (produkty wietrzenia i erozji skał, gleb, pyły kosmiczne i wulkaniczne, pożary lasów, stepów) oraz antropogeniczne, czyli powstałe w wyniku działalności człowieka, np. produkty procesów technologicznych (pyły z cementowni, hut, tlenki C, N, S).
Ochrona dóbr (zasobów) środowiska jest realizowana w szczególności poprzez:
· określenie standardów, jakości środowiska oraz kontrolę ich osiągania, a także podejmowanie działań służących ich nieprzekraczaniu lub przywracaniu oraz ograniczanie emisji. Emisjami w prawie nazywa się substancje i energie (ciepło, hałas, wibracje, pola elektromagnetyczne) wprowadzane bezpośrednio lub pośrednio, w wyniku działalności człowieka, do powietrza, wody, gleby lub ziemi,
· obowiązujący system dolegliwych sankcji za nieprzestrzeganie standardów ochrony środowiska (standardów emisji), nakładanych na podmioty, w tym na przedsiębiorców,
· politykę państwa wsparcia ze środków publicznych podmiotów realizujących przedsięwzięcia inwestycyjne służące ochronie środowiska, ułatwiające lub przyspieszające dostosowanie się do standardów emisyjnych.
Prawo ochrony środowiska reguluje więc: ochronę powierzchni ziemi, wód, powietrza, ochronę przed hałasem, przed polami elektromagnetycznymi, ochronę kopalin, zwierząt oraz roślin.
Natomiast działaniami, które pozwolą zapobiegać zagrożeniom, a jednocześnie przyczyniają się do ochrony środowiska przyrodniczego nieożywionego są:
· w zakresie ochrony ziemi:
- ograniczenie emisji pyłów i gazów,
- racjonalne stosowanie nawozów i środków ochrony roślin,
- biologiczne sposoby walki ze szkodnikami,
- rekultywacja,
- właściwe gospodarowanie i składowanie odpadów,
- zakładanie pasów zieleni,
- odnawianie terenów zniszczonych np. przez zalesienia.
· w zakresie ochrony wody:
- zabezpieczenie wód przed dostawaniem się do nich nawozów,
- stosowanie zamkniętych obiegów wodnych w produkcji przemysłowej,
- oczyszczanie ścieków: mechaniczne – usuwanie ciał stałych, chemiczne – odkażanie, wytrącanie, neutralizacja, biologiczne – wykorzystanie mikroorganizmów, np. bakterii.
· w zakresie ochrony powietrza:
- wprowadzenie urządzeń oczyszczających – filtrów,
- stosowanie technologii, w których powstaje mało odpadów,
- stosowanie benzyny bezołowiowej i katalizatorów w pojazdach,
- likwidacja hałd emitujących gazy i pyły,
- zakładanie pasów zieleni,
- wykorzystywanie alternatywnych źródeł energii.
Z kolei działania, która pozwolą zapobiegać zagrożeniom, a jednocześnie przyczyniają się do ochrony środowiska przyrodniczego ożywionego dla jej poszczególnych składników, jak zwierzęta oraz rośliny, mogą być realizowane poprzez:
· zachowanie cennych ekosystemów, różnorodności biologicznej i utrzymanie równowagi przyrodniczej,
· tworzenie warunków prawidłowego rozwoju i optymalnego spełniania przez zwierzęta i roślinność funkcji biologicznej w środowisku,
· zapobieganie lub ograniczanie negatywnych oddziaływań na środowisko, które mogłyby niekorzystnie wpływać na zasoby oraz stan zwierząt oraz roślin,
· zapobieganiu zagrożeniom naturalnych kompleksów i tworów przyrody.
Ochrona roślin oraz zwierząt może w szczególności polegać na:
· ustanawianiu ochrony gatunków zwierząt oraz roślin,
· odtwarzaniu populacji zwierząt i stanowisk roślin oraz zapewnianiu reprodukcji dziko występujących zwierząt oraz roślin,
· zabezpieczaniu lasów i zadrzewień przed zanieczyszczeniem i pożarami,
· ograniczaniu możliwości wycinania drzew i krzewów oraz likwidacji terenów zieleni,
· zalesianiu, zadrzewianiu lub tworzeniu skupień roślinności.
Warto zwrócić uwagę, że w systemie prawnym uregulowano nie tylko ochronę środowiska, ale również samą ochronę przyrody. Zgodnie z ustawą z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody - ochrona przyrody polega na zachowaniu, zrównoważonym użytkowaniu oraz odnawianiu zasobów, tworów i składników przyrody w postaci: dziko występujących roślin, zwierząt i grzybów, roślin, zwierząt i grzybów objętych ochroną gatunkową, zwierząt prowadzących wędrowny tryb życia, siedlisk przyrodniczych, siedlisk zagrożonych wyginięciem, rzadkich i chronionych gatunków roślin, zwierząt i grzybów, tworów przyrody żywej i nieożywionej oraz kopalnych szczątków roślin i zwierząt, krajobrazu, zieleni w miastach i wsiach, zadrzewień.
Natomiast formami ochrony przyrody są: parki narodowe, rezerwaty przyrody, parki krajobrazowe, obszary chronionego krajobrazu, obszary Natura 2000, pomniki przyrody, stanowiska dokumentacyjne, użytki ekologiczne, zespoły przyrodniczo-krajobrazowe, ochrona gatunkowa roślin, zwierząt i grzybów.
Wszystkie wskazane wyżej działania mogą przyczynić się do ochrony środowiska. Jednak należy pamiętać, że w dzisiejszej rzeczywistości społecznej znaczące ograniczenie zagrożeń ekologicznych można osiągnąć tylko za pomocą świadomości społecznej, którą można zrealizować poprzez edukację proekologiczną.
Kierownik Wydziału IGO
Waldemar Trojan
Podstawowym założeniem przy gospodarowaniu odpadami powinno być ograniczenie liczby surowców, które niewykorzystane w postaci odpadów trafiają na składowiska odpadów. Taki założenie wynika m.in. z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Natomiast, aby system gospodarowania odpadami, którego wszyscy jesteśmy uczestnikami, spełniał w sposób efektywny to założenie trzeba pamiętać o „zasadzie 3R” (od ang. reduce, reuse, recycle). Zasada ta określa kolejność postępowania w ramach tego systemu tzn. za najbardziej ekologicznie pożądane zachowania traktuje redukcję liczby odpadów (reduce), ponowne wykorzystanie dóbr (reuse), ponowne wykorzystanie surowców, tj. recykling (oraz kompostowanie odpadów biodegradowalnych), odzyskanie i wytwarzanie energii elektrycznej lub cieplnej (w procesie spalania odpadów), a dopiero na końcu składowanie.
Taki model gospodarowania odpadami wynika z wprowadzania unijnej polityki środowiskowej, która zakłada ograniczanie wykorzystanie składowisk odpadów. Polityka ta została wprowadzona m.in. dzięki dwóm dyrektywą (dyrektywie 94/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 20.12.1994 r., stanowiącej minima w zakresie odzyskiwania odpadów opakowaniowych, dyrektywie Rady 1999/31/WE z 26.4.1999 r. ograniczono ilość odpadów biodegradowalnych na składowiskach odpadów komunalnych).
Z „zasady 3R” wynikają trzy kanony ekologiczne tj. ograniczenie (reduce) ilości konsumpcji (do produktów niezbędnych), ponowne używanie (reuse) tych produktów (by odpadów było jak najmniej) i w końcu recykling (przetworzenie przedmiotów, które już dłużej nie nadają się do użytku). Polska wersja „zasady 3R” jest określana jako „zasada 3U” i oznacza unikaj kupowania zbędnych rzeczy, użyj ponownie, utylizuj. Wszystkie trzy zasady są ze sobą ściśle powiązane oraz istotna jest ich kolejność, po to aby jak najpóźniejsze uznać dany produktu za odpad. Wszystkie też oznaczają odpowiedni sposób postępowania, który nadaje się do praktycznego wykorzystania.
Pierwsza (reduce - unikaj kupowania zbędnych rzeczy) najważniejsza, wskazuje na konieczność zmniejszenia ilości generowanych odpadów poprzez ograniczenie konsumpcji niepotrzebnych produktów. Można ją zrealizować poprzez - unikanie kupowanie zbędnych lub niepotrzebnych rzeczy, wybieranie produktów nie zawierające zbędnych opakowań np. ciasta na wagę, herbatę liściastą, wędlinę krojoną a nie paczkowaną itp., wykorzystywanie przy zakupach zamiast toreb foliowych własnej torby np. z materiału.
Druga (reuse - użyj ponownie) przypomina o możliwości powtórnego wykorzystania produktów powszechnie uznanych za jednorazowe, co zmniejsza skalę zanieczyszczeń środowiska, powstałych zarówno wskutek efektów ubocznych produkcji jak i nagromadzenia odpadów. Odnosi się do propozycji ponownego, wielokrotnego wykorzystania towarów, czasem w zupełnie nowym przeznaczeniu. Stosuje się ją poprzez używanie produktów w opakowaniach wielokrotnego użytku np. dżem w słoiku a nie w plastikowej butelce, nie wyrzucanie zbędnego sprzętu, ale przekazanie go potrzebującym lub organizacjom pozarządowym, nie wyrzucanie starych ubrań tylko ich przerobienie dzięki temu można uzyskać coś oryginalnego niewielkim kosztem, czy wykorzystanie zadrukowanej jednostronnie kartki np. na notatnik.
Natomiast ostatnia trzecia (recycle – utylizuj by po przetworzeniu odzyskać surowce wtórne), którą stosuje się w ostateczności, mówi co należy zrobić w sytuacji, gdy nie można zrezygnować z produktu, a powstałego z niego odpadu nie da się wykorzystać ponownie. W tej sytuacji odpad należy wrzucić do odpowiedniego pojemnika czy worka celem ponownego wykorzystania w produkcji. Bardzo ważne jest przy realizacji tej ostatniej zasady właściwe segregowanie odpadów, zgodne z obowiązującym podziałem na papier i tekturę (worek, pojemnik – niebieski), szkło bezbarwne i kolorowe (worek, pojemnik – zielony), tworzywa sztuczne, metal, opakowania wielomateriałowe (worek, pojemnik – żółty), odpady ulegające biodegradacji (worek, pojemnik – brązowy).
Postępowanie zgodne z „zasadami 3R” nie tylko przyczyni się do efektywnej ochrony środowiska naturalne, ale jednocześnie poprzez racjonalny konsumpcjonizm pozwoli bardziej oszczędnie wydawać pieniądze.
Warto myśleć przyszłościowo i zmieniać świat – zaczynając od siebie.
Waldemar Trojan
kierownik Wydziału Gospodarki Odpadami
Urzędu Miejskiego w Turku