Miasto Turek - Logo

Unia EuropejskaProgram Czyste Powietrze Rzeczpospolita PolskaWojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w PoznaniuBiuletyn Informacji Publicznej  Biuletyn Informacji Publicznej
Uchwała Nr XII /113/ 2015
Rady Miejskiej Turku
z dnia 26 listopada 2015 r.
w sprawie uchwalenia Programu współpracy Gminy Miejskiej Turek z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2016.

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1515) oraz art. 5a ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r.
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2014 r. poz. 1118 ze zm.) Rada Miejska Turku uchwala, co następuje:

§ 1
Uchwala się Program współpracy Gminy Miejskiej Turek z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2016, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Turku.

§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Uzasadnienie
Uchwały Nr XII /113 / 2015
Rady Miejskiej Turku
z dnia 26 listopada 2015 r.
w sprawie uchwalenia Programu współpracy Gminy Miejskiej Turek z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2016.

Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2014 r. poz. 1118 ze zm.) stanowi, iż organy administracji publicznej współpracują z organizacjami w realizowaniu zadań publicznych. Zgodnie z art. 5a ww. ustawy organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego uchwala roczny program współpracy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Do tworzenia programu współpracy zostały zaproszone organizacje pozarządowe, które zgłaszały propozycje form współpracy i zadań publicznych planowanych do realizacji w roku 2016. W programie ujęto zgłoszone przez organizacje formy współpracy oraz priorytetowe na rok 2016 zadania publiczne.
Program został skonsultowany na zasadach określonych w Uchwale Nr XL/360/10 Rady Miejskiej Turku z dnia 16 września 2010 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji.
Konsultacje przeprowadzono w dniach 3 – 13 listopada 2015 r. Żadna z organizacji pozarządowych nie wniosła uwag do programu, co jest świadectwem prawidłowego i oczekiwanego zakresu współpracy.
Wobec powyższego podjęcie uchwały uważam za zasadne.
Załącznik
do Uchwały Nr XII / 113 / 2016
Rady Miejskiej Turku
z dnia 26 listopada 2015 r.

Program Współpracy Gminy Miejskiej Turek
z organizacjami pozarządowymi i podmiotami
prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2016

Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

Ilekroć w tekście mowa jest o:
1. „ustawie” - rozumie się przez to ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2014 r. poz. 1118 ze zm.)
2. „programie” - rozumie się przez to Program współpracy Gminy Miejskiej Turek
z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2016,
3. „mieście” - rozumie się przez to Gminę Miejską Turek,
4. „organizacjach” - rozumie się przez to organizacje pozarządowe, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy, które prowadzą swoją działalność na rzecz mieszkańców miasta Turku,
5. „dotacji” - rozumie się przez to dotację celową w rozumieniu art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013, poz.885 ze zm.),
6. „konkursie” - rozumie się przez to otwarty konkurs ofert, o którym mowa w art. 11 ust. 2 i w art.13 ustawy.

                                                                                              Rozdział II
CELE PROGRAMU
§ 2

1. Celem głównym programu jest określenie zasad, zakresu, form i obszarów współpracy organów samorządu miasta z organizacjami w zakresie realizacji zadań publicznych w roku 2016.

2. Cele szczegółowe programu to:
1) podniesienie skuteczności i efektywności realizacji zadań publicznych poprzez rozwój współpracy miasta z organizacjami,
2) poprawa jakości życia oraz pełniejsze zaspokajanie potrzeb społecznych mieszkańców miasta poprzez stwarzanie im możliwości i warunków do uczestnictwa w życiu publicznym,
3) zapewnienie efektywnego wykonywania zadań publicznych miasta przez włączenie do ich realizacji organizacji pozarządowych,
4) budowanie i umacnianie partnerstwa pomiędzy miastem, a organizacjami,
5) promowanie społeczeństwa obywatelskiego poprzez wspieranie aktywności mieszkańców miasta,
6) budowanie pozytywnego wizerunku miasta poprzez wszechstronne wspieranie organizacji,
7) otwarcie na innowacyjność oraz konkurencyjność poprzez umożliwienie organizacjom wystąpienia z ofertą realizacji konkretnych zadań publicznych,
7) tworzenie warunków do wzmacniania rozwoju istniejących oraz powstawania nowych organizacji.

Rozdział III
ZASADY WSPÓŁPRACY
§ 3

Współpraca miasta z organizacjami będzie odbywać się w oparciu o zasady:
1) pomocniczości, w myśl której współpraca miasta z organizacjami oparta jest na obopólnej chęci wzajemnych działań, w dążeniu do jak najlepszych efektów w realizacji zadań publicznych w celu realizacji ich w sposób ekonomiczny, profesjonalny i terminowy,
2) suwerenności stron, według której strony mają prawo do niezależności i odrębności,
3) partnerstwa, która oznacza dobrowolną współpracę równorzędnych sobie podmiotów w rozwiązywaniu wspólnie zdefiniowanych problemów i osiąganiu razem wytyczonych celów,
4) efektywności, która polega na dokonaniu wyboru sposobu wykorzystania środków publicznych zapewniającym celowość i oszczędność realizacji zadania przy uzyskaniu najlepszych efektów z poniesionych nakładów,
5) uczciwej konkurencji, która polega na równym traktowaniu wszystkich podmiotów w oparciu o takie same kryteria oceny zgłoszonych ofert konkurujących organizacji,
6) jawności, która oznacza że wszystkie możliwości współpracy miasta z organizacjami są powszechnie znane, dostępne, jasne i zrozumiałe w zakresie procedur i kryteriów współpracy.

Rozdział IV
ZAKRES PRZEDMIOTOWY WSPÓŁPRACY
§ 4

1. Przedmiotowy zakres współpracy miasta z organizacjami obejmuje realizację zadań własnych miasta określonych w art. 4 ust. 1 ustawy.
2. Priorytety oraz zadania realizowane w formie współpracy pozafinansowej i finansowej w poszczególnych obszarach, określone zostały w § 5 i § 6 programu.
3. Program nie obejmuje zadań własnych z zakresu pomocy społecznej tj. usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych zleconych na lata 2013 - 2016.

Rozdział V
FORMY WSPÓŁPRACY
§ 5

Współpraca miasta z organizacjami realizowana będzie w formach określonych
w ustawie, a w szczególności:
1) pozafinansowych, które dotyczą sfer:
a) informacyjnej, w szczególności poprzez:
 -konsultowanie z organizacjami, odpowiednio do zakresu ich działania, projektów aktów normatywnych a w szczególności aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji,
 -wzajemne informowanie się o planowanych kierunkach działania,
 -udzielanie informacji o możliwościach dofinansowania zadań publicznych z innych źródeł,
 -przekazywanie organizacjom informacji za pośrednictwem Biuletynu Informacji Publicznych lub innych środków przekazu informacji lokalnej,
 -prowadzenie elektronicznej bazy danych o organizacjach na stronach internetowych Urzędu Miejskiego w Turku;
b) organizacyjnej, w szczególności poprzez:
 -użyczanie lub wynajem nieodpłatnie bądź na preferencyjnych warunkach lokali komunalnych, pomieszczeń w budynkach użyteczności publicznej,
 -umożliwianie dostępu do lokalu oraz wyposażenia niezbędnego do prowadzenia spotkań organizacji, realizujących zadania publiczne na rzecz mieszkańców miasta,
 -wspieranie w przygotowaniu dokumentacji na realizacje zadań publicznych z dofinansowanych z innych źródeł niż budżet miasta Turku,
 -organizację otwartych spotkań organizacji z przedstawicielami samorządu,
 -przygotowywanie sprawozdań i analiz dotyczących realizacji niniejszej uchwały;
c) pozostałej, a w szczególności poprzez:
 -tworzenie - w miarę potrzeby - wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym, złożonych z przedstawicieli organizacji;
 -inicjowanie lub współorganizowanie - w miarę zgłaszanych potrzeb – szkoleń i doradztwa dla organizacji,
 -udzielanie rekomendacji organizacjom, które ubiegają się o dofinansowanie z innych źródeł,
 -udzielanie pomocy w promowaniu działalności organizacji pozarządowych poprzez udostępnienie stron internetowych Urzędu Miejskiego w Turku celem informowania o bieżącej działalności organizacji oraz podejmowanych przez nich działaniach,
 -promowanie organizacji, które uzyskały dofinansowanie na realizację zadań na rzecz mieszkańców miasta z innych źródeł zewnętrznych.
2) finansowych poprzez zlecanie realizacji zadań publicznych według trybów określonych w ustawie.

Rozdział VI
PRIORYTETOWE ZADANIA PUBLICZNE
§ 6

Do priorytetowych zadań Gminy Miejskiej Turek w 2016 roku we współpracy z organizacjami należą:

1) wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej:
 -szkolenie dzieci, młodzieży i dorosłych w poszczególnych dyscyplinach sportowych oraz organizacja i udział w zawodach,
 -organizacja zajęć i imprez sportowo – rekreacyjnych w okresie ferii zimowych i letnich,
 -organizacja imprez rekreacyjno – sportowych;
2) kultury:
 -prowadzenie działań i inicjatyw kulturalnych mających istotne znaczenie dla rozwoju kultury i tradycji miasta;
3) ochronę i promocję zdrowia:
a) zwalczanie narkomanii:
 -prowadzenie działań profilaktycznych i edukacyjnych w zakresie przeciwdziałania narkomanii,
b) przeciwdziałanie alkoholizmowi:
 -prowadzenie świetlic profilaktyczno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z rodzin z problemem alkoholowym,
 -prowadzenie działalności profilaktycznej dla dzieci i młodzieży poprzez dostarczanie im pozytywnych wzorców spędzania wolnego czasu,
 -organizowanie zajęć sportowo-rekreacyjnych z udziałem dzieci i młodzieży z rodzin z problemem alkoholowym,
 -organizowanie obozów terapeutycznych dla osób uzależnionych i współuzależnionych od alkoholu,
 -udzielenie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie;
c) promocji zdrowia:
 -prowadzenie działań na rzecz pomocy osobom niepełnosprawnym, w tym terapia, rehabilitacja, integracja społeczna,
 -prowadzenie działań profilaktycznych, edukacyjnych w zakresie ochrony i promocji zdrowia;
4) nauki, edukacji, oświaty i wychowania:
 -prowadzenie inicjatyw oświatowych, organizacja wypoczynku o charakterze edukacyjnym dla dzieci i młodzieży;
5) turystyki:
 -organizacja przedsięwzięć turystycznych promujących walory krajoznawcze i architektoniczne miasta Turku i okolic;
6) pomocy społecznej:
 -prowadzenie świetlicy środowiskowej dla dzieci i młodzieży z rodzin ubogich,
 -prowadzenie działań na rzecz osób starszych,
 -prowadzenie działań związanych z dożywianiem rodzin i osób znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej i materialnej,
 -organizacja imprez i spotkań (np. Andrzejki, Mikołajki itp.) dla dzieci z rodzin ubogich oraz osób starszych
 -zwiększenie dostępności pomocy rodzinom ubogim, w których stosowana jest przemoc.

Rozdział VII
OKRES REALIZACJI PROGRAMU
§ 7

Program obowiązuje od 1 stycznia 2016 r. do 31 grudnia 2016 r.

Rozdział VIII
SPOSÓB REALIZACJI PROGRAMU
§ 8

1. Realizacja programu obejmuje działania:
1) Rady Miejskiej Turku i jej komisji w zakresie wytyczenia polityki społecznej i finansowej miasta,
2) Burmistrza Miasta Turku w zakresie realizacji zadań publicznych z uwzględnieniem dostępnych środków finansowych i procedur oraz ich kontrolę i ocenę, a także konsultacje aktów prawa w dziedzinach dotyczących działalności statutowej organizacji oraz bieżącą współpracę z organizacjami,
3) organizacji w zakresie udziału w realizacji zadań publicznych oraz konsultacji projektów aktów normatywnych, w szczególności aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej.
2. Zlecanie realizacji zadań obejmuje zadania priorytetowe określone w § 6 Programu oraz zadania zgłoszone na wniosek organizacji w trybie art. 19a ustawy.
3. Zlecanie realizacji zadania publicznego może mieć formę:
1) wspierania zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji,
2) powierzania wykonania zadań publicznych, wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji.
4. Zlecanie realizacji zadań publicznych odbywa się w trybie otwartego konkursu ofert, chyba że przepisy odrębne przewidują inny tryb zlecania.
5. Celem konkursu jest wyłonienie organizacji wykonujących określone zadania publiczne na rzecz miasta i jego mieszkańców i udzielenie dotacji na realizację wybranych ofert.
6. Dotacje nie mogą być udzielone na:
1) pokrycie deficytu zrealizowanych wcześniej przedsięwzięć,
2) zakup budynków lub lokali, zakup gruntów,
3) działalność gospodarczą organizacji,
4) udzielenie pomocy finansowej osobom fizycznym lub prawnym,
5) działalność polityczną lub religijną.
7. Szczegółowe warunki realizacji zadań publicznych zawiera ogłoszenie Burmistrza Miasta Turku o otwartym konkursie ofert oraz umowa na realizację zadania publicznego.
8. Na podstawie oferty realizacji zadania publicznego Burmistrz Miasta Turku może zlecić realizację zadania publicznego wraz z udzieleniem dotacji na jego realizację w trybie art. 19a ustawy, pod warunkiem zabezpieczenia w budżecie miasta środków finansowych.
9. W sytuacjach wyjątkowych i losowych określonych w art. 11a ustawy realizacja zadania publicznego może nastąpić z pominięciem otwartego konkursu ofert.

Rozdział IX
WYSOKOŚĆ ŚRODKÓW PLANOWANYCH NA REALIZACJĘ PROGRAMU
§ 9

Miasto współpracując z organizacjami, w ramach uchwalonego programu na rok 2016 przeznacza środki finansowe na realizację zadań publicznych organizacjom, w wysokości nie mniejszej niż 400.000 zł, pod warunkiem zabezpieczenia środków w uchwale budżetowej miasta Turku na rok 2016.

                                                                                               Rozdział X
SPOSÓB OCENY REALIZACJI PROGRAMU
§ 10
1. Miernikami efektywności realizacji programu w danym roku będą informacje dotyczące w szczególności:
1) liczby ogłoszonych otwartych konkursów ofert,
2) liczby zadań , których realizację zlecono organizacjom,
3) liczby ofert, które wpłynęły od organizacji,
4) liczby umów zawartych z organizacjami na realizację zadań publicznych w ramach środków finansowych przekazanych organizacjom przez miasto,
5) wysokości udziału środków własnych organizacji zaangażowanych w realizację zadań publicznych,
6) wysokości środków finansowych przekazanych organizacjom przez miasto na realizację zadań publicznych przez organizacje ,
7) liczby osób, które były uczestnikami, bezpośrednimi beneficjentami zadań realizowanych przez organizacje.
2. Burmistrz Miasta Turku, nie później niż do dnia 30 kwietnia 2017 roku, przedkłada Radzie Miejskiej Turku sprawozdanie z realizacji programu oraz publikuje ww. sprawozdanie w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Turku.

Rozdział XI
INFORMACJA O SPOSOBIE TWORZENIA PROGRAMU I PRZEBIEGU KONSULTACJI
§ 11
Tworzenie programu miało następujący przebieg:
1) zaproszenie organizacji do zgłaszania propozycji form współpracy i propozycji zadań publicznych planowanych do realizacji w roku 2016,
2) przygotowanie projektu programu i wprowadzenie do jego treści propozycji form współpracy i zadań zgłoszonych przez organizacje,
3) skierowanie projektu programu do konsultacji w trybie Uchwały Nr XLI/360/10 Rady Miejskiej Turku z dnia 16 września 2010 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji,
4) rozpatrzenie opinii lub uwag złożonych przez organizacje podczas konsultacji,
5) skierowanie projektu programu pod obrady Rady Miejskiej Turku celem uchwalenia.

Rozdział XII
TRYB POWOŁYWANIA I ZASADY DZIAŁANIA KOMISJI KONKURSOWYCH
DO OPINIOWANIA OFERT W OTWARTYCH KONKURSACH OFERT
§ 12

1. Komisje konkursowe do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert powołuje zarządzeniem Burmistrz Miasta Turku.
2. W skład komisji konkursowych wchodzą minimum 3 osoby.
3. W skład komisji konkursowych wchodzą przedstawiciele Burmistrza Miasta oraz osoby wskazane przez organizacje, z wyłączeniem osób reprezentujących organizacje biorące udział w konkursie.
4. W pracach komisji konkursowych mogą uczestniczyć także, z głosem doradczym osoby posiadające specjalistyczną wiedzę w dziedzinie obejmującej zakres zadań publicznych, których konkurs dotyczy.
5. Komisje konkursowe dokonują oceny złożonych ofert w terminie i według kryteriów określonych w ogłoszeniu o otwartym konkursie ofert.
6. Rozstrzygnięcia komisji zapadają w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy członków komisji.
7. Komisje konkursowe sporządzają i przedstawiają Burmistrzowi Miasta protokół wraz
z propozycją wyboru ofert i wysokością dotacji na realizację zadania publicznego.

Rozdział XIII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 13
W sprawach nieuregulowanych w Programie mają zastosowanie obowiązujące przepisy prawa, w tym w szczególności ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, ustawa Kodeks cywilny, ustawa o finansach publicznych oraz ustawy Prawo zamówień publicznych.


pdfProgramu_współpracy_z_organizacjami_pozarządowymi_i__na_rok_2016.pdf