Od kwietnia 2022 r. Partnerstwo ZIT Kolsko-Tureckie było beneficjentem projektu „Centrum Wsparcia Doradczego Plus”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej. Projekt realizowany jest wspólnie z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej z udziałem Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego. Wsparcie zakończyło się opracowaniem strategii terytorialnej Partnerstwa oraz wskazaniem projektów kluczowych dla rozwoju obszaru Partnerstwa.
Członkowie Partnerstwa zdecydowali, o wyborze rodzaju strategii jaka została przygotowywana wraz z kolejnymi podejmowanymi działaniami. Uzgodniono, że będzie to strategia terytorialna. Strategia opracowana została na lata 2022-2030.
Pierwszym dokumentem jaki powstał na potrzeby opracowania strategii był Raport Diagnostyczny opracowany w okresie od maja do października 2022 roku. Materiał zawiera podstawowe dane statystyczne, dane i opracowania gminne i powiatowe, badania społeczne i porusza wybrane, najważniejsze dla rozwoju obszaru Partnerstwa zagadnienia. Raport diagnostyczny opiera się także na analizach i danych zaczerpniętych z Monitora Rozwoju Lokalnego – narzędzia analiz Związku Miast Polskich. Pierwszym etapem prac nad przygotowaniem Raportu Diagnostycznego Partnerstwa ZIT Kolsko-Tureckie było zdefiniowanie elementów wskazujących na potencjały i bariery rozwojowe obszaru Partnerstwa.
W następnym etapie zostały wykonane badania ilościowe i jakościowe, w ramach których zrealizowano m.in. badanie opinii oraz planów życiowych młodzieży, badanie opinii mieszkańców, samorządów w zakresie współpracy i instytucjonalizacji Partnerstwa, badania przedsiębiorczości. Przeprowadzonych zostało szereg spotkań i debat członków Grupy Roboczej Rady Partnerstwa, a także warsztaty z reprezentantami grup interesariuszy.
Pierwotny dokument diagnostyczny został opracowany na dzień 28 października 2022 r.
W kolejnych miesiącach diagnoza została uzupełniona o wybrane zagadnienia i aktualne dane, elementy które w toku prac strategicznych uznano za istotne z punktu widzenia opracowywanej Strategii ZIT. Proces prac diagnostycznych i strategicznych był koordynowany przez Zespół Doradców Związku Miast Polskich i Grupę Roboczą oraz nadzorowany przez Radę Partnerstwa.
Wstępny projekt Strategii ZIT został przygotowany przez partnerów i zespół ekspertów Związku Miast Polskich w okresie listopad 2022 r. – kwiecień 2023 r. w ramach projektu CWD+. Ostateczny kształt projektu strategii powstał jako wynik etapu trzeciego - konsultacji i opiniowania w ramach zarówno wewnętrznych konsultacji partnerów, roboczych konsultacji z interesariuszami, a także formalnych procedur konsultacji i opiniowania adekwatnych dla Strategii ZIT.
Projekt strategii został pozytywnie zaopiniowany przez Radę Partnerstwa oraz Radę Społeczno – Gospodarczą.
Po przyjęciu projektu przez Rady Miast i Gmin wszystkich Partnerów, w dniu 3 października 2024 r. Strategia Terytorialna Partnerstwa Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Kolsko-Tureckiego Obszaru Funkcjonalnego, zgodnie z art. 34 ust. 6 pkt 2 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz. U. poz. 1079), została pozytywnie zaopiniowana przez Instytucję Zarządzającą FEW 2021+ (3 października 2024 r.).
Dokumenty do pobrania:
https://wrpo.wielkopolskie.pl/dowiedz-sie-wiecej-o-programie/fundusze-europejskie-dla-Wielkopolski-2021-2027/zapoznaj-sie-z-prawem-i-dokumentami-few-2021-2027/1401
Strategia Terytorialna ZIT Kolsko – Tureckie – Strategia_Terytorialna_Partnerstwa_ZIT_Kolsko-Tureckiego_OF_.pdf
W dniu 26 stycznia 2023r. Zarząd Województwa Wielkopolskiego podjął uchwałę nr 6135/2023 w sprawie wyznaczenia zasięgu realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) dla obszaru funkcjonalnego Miast Koła i Turku w ramach Programu Regionalnego Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027. Istotą zastosowania ZIT będzie wsparcie zintegrowanych projektów, mających znaczenie dla całego obszaru funkcjonalnego.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT) Obszaru Funkcjonalnego Miast Koła i Turku obejmuje obszar następujących gmin: Miasto Koło, gm. Koło, Miasto Turek, gm. Turek, Brudzew, Kościelec.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Miasto Turek | Gmina Turek | Miasto Koło | Gmina Koło | Gmina Brudzew | Gmina Kościelec |
Instytucjonalizacja Kolsko-Tureckiego Obszaru Funkcjonalnego
W czerwcu 2022r. przedstawiciele władz wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego z obszaru Partnerstwa w osobach:
- Romuald Antosik – Burmistrz Miasta Turek
- Krzysztof Witkowski – Burmistrz Miasta Koła
- Karol Mikołajczyk – Wójt Gminy Turek
- Mariusz Rybczyński – Wójt Gminy Koło,
- Dariusz Ostrowski – Wójt Gminy Kościelec
- Cezary Krasowski –Wójt Gminy Brudzew
podjęli decyzję o formie instytucjonalizacji optymalnej z punktu widzenia rozwoju Kolsko-Tureckiego Obszaru Funkcjonalnego. Uzgodniono i przyjęto jednomyślnie, iż dalsze prace będą prowadzone w kierunku utworzenia Związku Międzygminnego wszystkich JST wchodzących w skład Partnerstwa.
Z powodu z długotrwałego procesu ustanowienia Związku Międzygminnego jako formy prawnej instytucjonalizacji Partnerstwa, włodarze poszczególnych Gmin w dniu 18 maja 2023 r. wspólnie podjęli decyzję o zmianie formy instytucjonalizacji partnerstwa na Porozumienie Międzygminne. W tym celu każda gmina zobligowana była do podjęcia uchwały ws. zgody na zawarcie porozumienia miedzygminnego dotyczącego powołania Związku ZIT.
Dnia 18 lipca 2023 r. zawarte zostało porozumienie międzygminne o podjęciu współpracy w ramach Związku Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT).
Stronami Porozumienia zostali: Gmina Miejska Turek, Gmina Miejska Koło, Gmina Turek, Gmina Koło, Gmina Brudzew, Gmina Kościelec.
Strony Porozumienia, podpisując dokument, powołały Związek ZIT, którego podstawowym zadaniem jest kreowanie polityki rozwoju na obszarze ZIT poprzez opracowanie Strategii ZIT i koordynację wdrażania Strategii ZIT.
Porozumienie określa zasady współpracy Stron Porozumienia przy programowaniu, wdrażaniu, koordynacji, finansowania, ewaluacji oraz rozliczaniu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych OF Miast Koła i Turku w perspektywie finansowej 2021-2027.
Celem współpracy jest realizacja wspólnych zintegrowanych przedsięwzięć rozwojowych, w tym z udziałem środków finansowych Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 oraz innych programów zagranicznych i krajowych. Na finansowanie realizacji zintegrowanych przedsięwzięć rozwojowych dla OF Koła i Turku przeznaczona została koperta finansowa w ramach środków Programu FEW 2021+.
Strony Porozumienia powierzyły Gminie Miejskiej Turek rolę Lidera ZIT OF Koła i Turku.
Postanowiono zgodnie, że Lider reprezentuje wszystkie Strony w procesie programowania, negocjacji i przygotowania dokumentów strategicznych oraz wszelkich innych dokumentów niezbędnych do realizacji instrumentu ZIT wymaganych w ramach perspektywy finansowej 2021-2027.
Dokumenty do pobrania:
Uchwały wszystkich partnerów ws. wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia międzygminnego dotyczącego powołania Związku ZIT, mającego na celu współpracę jednostek Samorządu terytorialnego Obszaru Funkcjonalnego Miast Koła i Turku.
MIASTO TUREK:
https://bip.miastoturek.pl/artykul/uchwala-nr-lxvi-411-23-rady-miejskiej-turku-z-dnia-30-maja-2023-r
MIASTO KOŁO:
GMINA TUREK:
GMINA KOŁO:
Uchwała_Rady_Gminy_w_Kole_LIII.357.2023.pdf
GMINA KOŚCIELEC:
GMINA BRUDZEW:
Porozumienie międzygminne z dnia 18 lipca 2023 r. o podjęciu współpracy w ramach Związku Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT), mającego na celu współpracę jednostek samorządu terytorialnego Obszaru Funkcjonalnego Miast Koła i Turku:Porozumienie_międzygminne_ws._ZIT.pdf
Dla wyodrębnionego obszaru w nowym rozdaniu środków unijnych została dedykowana koperta finansowa i wyliczona alokacja w wysokości 8 717 164,60 euro.
O środki te w nowej perspektywie finansowej będziemy mogli ubiegać się w ramach 7 wskazanych przez Zarząd Województwa celów szczegółowych tj.:
- Cel 1.2. - Czerpanie korzyści z cyfryzacji dla obywateli, przedsiębiorstw, organizacji badawczych i instytucji publicznych
(na projekty w ramach tego celu przeznaczono 1 280 159 euro z EFRR)
- Cel 2.4. - Wspieranie przystosowania się do zmiany klimatu i zapobiegania ryzyku związanemu z klęskami żywiołowymi i katastrofami, odporności, z uwzględnieniem podejścia ekosystemowego
(na projekty w ramach tego celu przeznaczono 2 065 944 euro z EFRR)
- Cel 2.8. - Wspieranie zrównoważonej multimodalnej mobilności miejskiej jako elementu transformacji w kierunku gospodarki zeroemisyjnej
(na projekty w ramach tego celu przeznaczono 4 325 000 euro z EFRR)
- Cel 4.4. - Wspieranie dostosowania pracowników, przedsiębiorstw i przedsiębiorców do zmian, wspieranie aktywnego i zdrowego starzenia się oraz zdrowego i dobrze dostosowanego środowiska pracy, które uwzględnia zagrożenia dla zdrowia
(na projekty w ramach tego celu przeznaczono 75 398 euro z EFS)
- Cel 4.6. - Wspieranie równego dostępu do dobrej jakości, włączającego kształcenia i szkolenia oraz możliwości ich ukończenia, w szczególności w odniesieniu do grup w niekorzystnej sytuacji, od wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem przez ogólne i zawodowe kształcenie i szkolenie, po szkolnictwo wyższe, a także kształcenie i uczenie się dorosłych, w tym ułatwianie mobilności edukacyjnej dla wszystkich i dostępności dla osób z niepełnosprawnościami
(na projekty w ramach tego celu przeznaczono 630 416 euro z EFS)
- Cel 4.11. Zwiększanie równego i szybkiego dostępu do dobrej jakości, trwałych i przystępnych cenowo usług, w tym usług, które wspierają dostęp do mieszkań oraz opieki skoncentrowanej na osobie, w tym opieki zdrowotnej; modernizacja systemów ochrony socjalnej, w tym wspieranie dostępu do ochrony socjalnej, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i grup w niekorzystnej sytuacji; poprawa dostępności, w tym dla osób z niepełnosprawnościami, skuteczności i odporności systemów ochrony zdrowia i usług opieki długoterminowej
(na projekty w ramach tego celu przeznaczono 268 223 euro z EFS)
- Cel 4.12. Promowanie integracji społecznej osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, w tym osób najbardziej potrzebujących i dzieci
(na projekty w ramach tego celu przeznaczono 72 020 euro z EFS)
Możliwość ubiegania się o dedykowane środki w ramach przyznanej koperty uwarunkowane zostało jednakże następującymi warunkami:
1) Konieczność zawarcia zinstytucjonalizowanej współpracy pomiędzy wszystkimi sześcioma samorządami,
2) Posiadanie dokumentu strategicznego określającego cele, kierunki rozwoju, zasady współpracy oraz najważniejsze przedsięwzięcia do realizacji wynikające z analizy barier i potencjałów rozwojowych – strategii ZIT.
Wszystkie osoby korzystające z oficjalnego fanpage miejskiego Miasto Turek Official na Facebook'u, znajdującego się pod adresem https://www.facebook.com/Turek.miasto, prosimy o zapoznanie się z załączonym niżej regulaminem fanpage'a oraz obowiązkiem informcyjnym
Regulamin_fanpage_Miasto_Turek_Official.pdf
Burmistrz Miasta Turku, Regionalne Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Kaliszu i Środowiskowy Klub HDK-PCK im. Kard. S. Wyszyńskiego przy parafii św. Barbary zapraszają do udziału w zbiórce krwi. Uwaga, szczególnie proszone są o przybycie osoby z krwią grup minusowych.
Urząd Miejski w Turku informuje, że od 29 sierpnia 2022 r. rozpoczną się prace związane z realizacją zamówienia publicznego pn. „Odnowa i wykonanie oznakowania pionowego i poziomego dróg gminnych i wewnętrznych na Osiedlu Wyzwolenia w Turku”. W związku z powyższymi pracami prosimy o sukcesywne przeparkowywanie pojazdów samochodowych w zależności od harmonogramu prac realizowanych przez Wykonawcę.
„Poprawa dostępności w budynkach Urzędu Miejskiego w Turku” |
|
Status projektu |
W trakcie realizacji |
Przedmiot projektu: |
Zakres rzeczowy projektu obejmuje: a) W zakresie poprawy dostępności architektonicznej: - zakup i montaż systemu wzywania asysty przy wejściach do budynków; - zakup i montaż nakładek kątowych na schody wraz z tzw. polami uwagi; - zakup kocy ewakuacyjnych;
b) W zakresie poprawy dostępności informacyjno-komunikacyjnej: - wykonanie i montaż nowej lady do obsługi klientów dostosowanej do potrzeb osób niepełnosprawnych w Biurze Obsługi Klienta przy ul. Kaliskiej 59 - wykonanie i montaż planu tyflograficznego umożliwiającego zapoznanie się z informacjami na temat rozkładu pomieszczeń w budynku w sposób głosowy i dotykowy; - zakup i montaż tabliczek brajlowskich na drzwi zewnętrzne i wewnętrzne; - zakup i montaż aktywatora sznurowego gongu alarmowego do toalet; - zakup urządzenia do obsługi osób słabosłyszących tj. pętle indukcyjne; - zakup urządzenia do obsługi osób niedowidzących tj. lupy elektroniczne, ramki do podpisu;
c) W zakresie poprawy dostępności cyfrowej - zaprojektowanie, wykonanie i wdrożenie nowej strony internetowej Urzędu w pełni dostosowanej do standardów WCAG 2.1 na poziomie AA, która zastąpi funkcjonujący obecnie portal www.miastoturek.pl
Ponadto, w ramach realizacji przedsięwzięcia wnioskodawca zamierza skorzystać z usługi doradczej w zakresie dostępności Wnioskodawcy. |
Data podpisania umowy |
15.11.2022 r. |
Całkowity koszt: |
99 655,00 PLN |
Kwota dofinansowania |
99 655,00 PLN |
Źródła finansowania: |
Projekt finansowany w ramach projektu „Dostępny samorząd –granty” realizowany przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach Działania 2.18 Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020. |
|
„Cyfrowa Gmina” |
|
Status projektu |
W trakcie realizacji |
Przedmiot projektu: |
Zakres rzeczowy projektu obejmuje: 1. Wymianę oprogramowania serwerów 2. Wycofanie z eksploatacji maszyn starych, dla których nie ma już wsparcia technicznego – wymiana serwera na nowszy 3. Przygotowanie archiwum cyfrowego – doposażenie macierzy dyskowej w dodatkowe nośniki 4. Wymianę urządzeń komputerowych 5. Szkolenie z zasad przeprowadzania audytów bezpieczeństwa cyfrowego celu systematycznego monitorowania przez pracowników stanu bezpieczeństwa cyfrowego 6. Szkolenie z eksploatacji urządzeń (zapora sieciowa, przełączniki, urządzenia dostępu zdalnego) 7. Zabezpieczenie dostępu zdalnego pracowników urzędu wykonujących obowiązki służbowe poprzez wprowadzenie tokenów dostępowych 8. Wymiana 4 przełączników sieciowych 9. Wdrożenie zasad centralnego magazynowania plików użytkowników w celu objęcia ich ochroną i kontrolą oraz umożliwienia dostępu zdalnego w czasie pracy zdalnej |
Data podpisania umowy |
10.05.2022 r. |
Całkowity koszt: |
199 600,00 PLN |
Kwota dofinansowania |
199 600,00 PLN |
Źródła finansowania: |
„Cyfrowa Gmina” współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Program Operacyjny Polska Cyfrowa (POPC) na lata 2014-2020, działanie REACT-UE” |
|
Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Sp. z o.o. realizuje projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich „Zagospodarowanie wód deszczowych w oparciu o zielono-niebieskie rozwiązania w mieście Turek”
Biuro Prognoz Meteorologicznych w Poznaniu ostrzega przed silnym wiatrem, spodziewanym w dzisiejszą noc, do godz. 8.00 rano jutro, tj. 5 lutego 2022 r. Prosimy o zachowanie ostrożności i zabezpieczenie wszystkiego, co może porwać wiatr.