Miasto Turek - Logo

Unia EuropejskaProgram Czyste Powietrze Rzeczpospolita PolskaWojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w PoznaniuBiuletyn Informacji Publicznej  Biuletyn Informacji Publicznej

sesja absolutoryjna 7 20220624 2077300363

W czwartek, 23 czerwca 2022 roku odbyła się sesja Rady Miejskiej Turku. W porządku obrad znalazły się dwie istotne uchwały podsumowujące poprzedni rok - uchwała w sprawie udzielenia wotum zaufania dla Burmistrza Miasta Turku i uchwała w sprawie absolutorium z wykonania budżetu za 2021 rok. Radni udzielili burmistrzowi zarówno wotum zaufania jak i absolutorium.

Obrady rozpoczęły się od podjęcia uchwał dotyczących m.in. zmian w budżecie miasta na 2022 rok, przystąpienia do sporządzenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w rejonie ulic Konińskiej i Muchlińskiej oraz w rejonie ulic Przemysłowej i Górniczej. Kolejne uchwały podjęte były w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla strażaków ratowników Ochotniczej Straży Pożarnej w Turku za udział w działaniu ratowniczym, akcji ratowniczej, szkoleniu lub ćwiczeniu i w sprawie określenia zakresu pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.

Kolejno radni rozpatrywali sprawozdania z realizacji:

- Programu współpracy Gminy Miejskiej Turek z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego za rok 2021 r.,

- zadań z zakresu wspierania rodziny za rok 2021 oraz potrzeby związane z realizacją zadań z zakresu wspierania rodziny,

- Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za rok 2021 dla Gminy Miejskiej Turek.

W dalszej części sesji, burmistrz przedstawił raport o stanie miasta Turek za 2021 rok, na podstawie którego radni udzielają wotum zaufania. To czwarty rok, w którym burmistrz zobowiązany jest, zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, przedstawić radzie raport zawierający dane dotyczące działalności urzędu, pozyskanych środków, wykonanych inwestycji, zrealizowanych programów czy też informacji o realizacji uchwał Rady Miejskiej Turku za rok poprzedni. Cały raport dostępny jest tutaj https://bip.miastoturek.pl.

Burmistrz Romuald Antosik prezentując raport podsumował działania urzędu i jednostek organizacyjnych Gminy Miejskiej Turek w 2021 roku. Zwrócił uwagę, że ze względu na pandemię był to rok szczególny, ale mimo to, miasto osiągnęło wysokie dochody i pozyskało fundusze na rozwój.

W 2021 roku zrealizowane zostały zadania inwestycyjne za łączną kwotę prawie 12 mln złotych. Dla porównania w roku 2020 na cel wydatkowano 4,3 mln złotych. Inwestycje dotyczyły infrastruktury technicznej, dróg, rewitalizacji, infrastruktury sportowej i oświaty. Wyremontowane zostało kino, sala w muzeum i lokale komunalne przy ulicy  Matejki 1 i Kaliskiej 23. Przebudowana została ulica Żwirki i Wigury oraz o skrzyżowanie ulic św. Floriana i Komunalnej. W minionym roku realizowany był także projekt rewitalizacji parku.

Dodatkowo urząd pozyskał środki na budowę dwóch bloków, a władze miasta aktywnie uczestniczyły w pracach nad transformacją Wielkopolski Wschodniej i budową linii kolejowej z Turku do Konina.

Część z inwestycji w roku 2021 została zrealizowana przy udziale środków zewnętrznych. W wyniku złożonych wniosków i podpisanych umów, na konto Miasta Turek wpłynęło ok. 8 mln złotych. W 2020 roku była to kwota 3,6 mln złotych.         

Po dyskusji nad raportem, radni udzielili burmistrzowi wotum zaufania. W głosowaniu udział brało dwudziestu radnych. Za wotum głosowało trzynastu radnych, siedmiu było przeciwnych.

Następnym punktem obrad było rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu miasta Turku za rok 2021. Burmistrz Romuald Antosik przedstawił informację z wykonania budżetu i sprawozdanie finansowe.

Miniony rok, to kolejny, w którym  miasto osiągnęło wysokie dochody i pozyskało fundusze na rozwój. Rok, w którym mimo trudnej sytuacji związanej z pandemią dochody miasta wyniosły ponad 147 mln złotych i były wyższe 17 milionów w porównaniu do roku poprzedniego. W 2021 roku  miasto uzyskało o milion 400 tysięcy złotych więcej wpływów z podatku PIT niż w roku 2020 i o milion 200 tys. zł w podatku CIT. Co świadczy o rozwoju miasta i dobrej kondycji firm działających na jego terenie. Pomimo obowiązującego stanu epidemii i wprowadzenia istotnych ograniczeń w gospodarce oraz zmian podatkowych skutkujących uszczupleniem dochodów własnych gminy, w roku 2021 zapewniono płynność finansową gminy bez korzystania z kredytu krótkoterminowego i wypracowano istotną nadwyżkę. Świadczy to o zachowaniu dyscypliny w zakresie realizacji planowanych wydatków, przy jednoczesnej dbałości o właściwą realizację dochodów gminy – referował burmistrz.

Po zapoznaniu się z przedstawionymi informacjami radni głosowali nad zatwierdzeniem sprawozdania i udzielili burmistrzowi absolutorium. Tak samo jak przy wotum zaufania w głosowaniu udział brało 20 radnych, 13 głosowało za udzieleniem absolutorium, 7 było przeciw.

W ostatnim punkcie obrad radni złożyli pisemne interpelacje i na tym sesje zakończono.

 

{joomplucat:3183 limit=9|columns=17}

Pozostałe aktualności

Nowa siedziba Urzędu Stanu Cywilnego w Turku

Obsługa interesantów odbywać się będzie w nowej siedzibie w budynku przy ul. Kaliskiej 59 w pok. 112, 117 i 118.

Nabór kandydatów na członków komisji konkursowych w otwartych konkursach ofert

Burmistrz Miasta Turku zaprasza przedstawicieli organizacji pozarządowych lub podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego do udziału w pracach komisji konkursowych w otwartych konkursach ofert na realizację zadań publicznych w roku 2025

Więcej…

Kolor, błysk, po prostu kicz czyli bal karnawałowy dla osób niepełnosprawnych

Kicz party to tematyka VII Balu Karnawałowego dla osób niepełnosprawnych, który odbył się w niedzielę 2 lutego 2025 r. w Miejskim Domu Kultury w Turku.

Więcej…