Kolejny raz uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 5 przystąpili do rywalizacji o mandat posła na Sejm Dzieci i Młodzieży. Temat wiodący tegorocznej, XXIX sesji brzmi: ,,Zginąć, ale z honorem (Krystyna Budnicka). Bohaterska walka zbrojna żydowskich organizacji bojowych z Niemcami z perspektywy 80 lat – o ludzki, społeczny i narodowy honor oraz godność, na przykładzie powstania w getcie warszawskim”.
Jej najważniejszymi celami są: nauka postaw patriotycznych i obywatelskich oraz współodpowiedzialności młodych ludzi za podtrzymywanie i rozpowszechnianie tradycji narodowej i państwowej oraz popularyzowanie i upowszechnianie wiedzy o wydarzeniach historycznych, bohaterach lokalnych oraz ich znaczeniu dla historii, dziedzictwa i tożsamości lokalnej oraz narodowej. 28 kwietnia zostaną ogłoszone wyniki konkursu, a 1 czerwca 230 młodzieżowych zespołów z całej Polski zasiądzie w ławach poselskich podczas XXIX sesji SDiM.
W tegorocznej edycji biorą udział dwa szkolne zespoły. Bohaterem badań i rozważań Michała Klechy oraz Wiktora Kałużnego z klasy 7 A jest postać Mordechajma (Michała) Podchlebnika. Swój projekt chłopcy zatytułowali: „Umrzeć, żeby żyć….”. Drugi zespół tworzą Martyna Radosz i Borys Krawiec z klasy 7 B, którzy zajęli się postacią Rywki Lipszyc, a pracę projektową zatytułowali: „Zachować człowieczeństwo w nieludzkich czasach”.
Celem powstania w getcie warszawskim w 1943r. nie było odparcie okupanta, ale przeciwstawienie się mu, „pokazanie światu, że toczy się walka o naszą i waszą wolność! O Wasz i nasz – ludzki, społeczny, narodowy – honor i godność” – jak napisano w 1943r. odezwie Żydowska Organizacja Bojowa do Polaków. Rywka Lipszyc i Michał Podchlebnik, oni choć w inny sposób, przeciwstawili się opracowcom, wywalczyli wolność i człowieczeństwo, żyli choć mieli umrzeć. Ona zamykając swój świat w pamiętniku i wiarą, że kiedyś musi być dzięki Bogu inaczej, a on uciekając z Kulmhof i dając świadectwo Holocaustu podczas procesów zbrodniarzy wojennych, tym samym uwalniając się od traumy Shoah.
Obie grupy dokonały kwerendy materiałów źródłowych, poszukiwały miejsc związanych z turkowskimi Żydami i ich eksterminacją, ankietowały mieszkańców Turku pod kątem wiedzy o lokalnych wyznawcach judaizmu i bohaterach projektów, przygotowały gazetki informacyjne, a także prelekcje promujące historie M. Podchlebnika i R. Lipszyc. Efektem pracy uczniów są dwa filmy, które zostaną opublikowane stronach facebookowych i w serwisie Youtube.