Od 6 do 10 czerwca w grupie dzieci 3- 4 - letnich w Przedszkolu Samorządowym Nr 8 w Turku realizowany był projekt badawczy pod nazwą „Obserwacje przyrodnicze na 4 pory roku – lato”. Jego celem było przybliżenie przedszkolakom świata przyrody oraz wzbogacanie w tym zakresie wiedzy dzieci poprzez aktywne działanie, badanie i obserwację środowiska przyrodniczego. Przedszkolaki wspólnie poszukiwały odpowiedzi na postawione pierwszego dnia pytania, realizując w ciągu tygodnia następujące zadania tj: zmiany w przyrodzie w okresie lata, odgłosy lata, letni kącik badawczy, powiązanie pracy wychowawczej z tematem lata, bezpieczeństwo latem.
Ponadto przeprowadziły wiele ciekawych doświadczeń, dzięki którym wspólnie wyjaśniały zjawiska z najbliższego otoczenia. Sprawdzały, korzystając ze wszystkich zmysłów dlaczego, gdy pada deszcz, niektóre owoce pękają, dlaczego pióra ptaków nie nasiąkają wodą, dlaczego ptaki mają różne kształty nóg i dziobów.
Jednym z założeń projektu było wykonanie pracy plastycznej przez dzieci z rodzicami. Zadaniem domowym dla przedszkolaków i ich najbliższych było wykonanie kompozycji „bukiet kwiatów z letniej łąki”. Bogactwo naturalnych okazów przyrody stało się niezwykłą inspiracją do stworzenia przepięknych prac, które ozdobiły przedszkolną salę.
Realizowany w “Ósemce” projekt badawczy, a w nim ciekawe eksperymenty to ważny element nauki poprzez zabawę oraz odkrywanie świata. Zwłaszcza, że eksperymenty przyrodnicze są dla dzieci szczególnie interesujące, bo wyjaśniają zjawiska z najbliższego otoczenia. Podczas takich zajęć maluchy zaspokajają swoją ciekawość oraz wzmacniają poczucie własnej wartości i pewności siebie. Projekt badawczy pt. „Obserwacje przyrodnicze na 4 pory roku – lato” był ostatnim etapem zaplanowanego na cały rok działania. Mamy nadzieję, że kolejne etapy projektu stały się dla naszych wychowanków „drzwiami” do świata przyrody, które będą zawsze otwarte do spotkań, przeżyć i doświadczeń. Jesteśmy również przekonani, że jego realizacja zaszczepiła w naszych dzieciach chęć lepszego poznania, rozumienia i poszanowania przyrody.
Materiał nadesłany