Od 31 stycznia do 4 lutego w grupie dzieci 3- 4 - letnich w Przedszkolu Samorządowym Nr 8 w Turku realizowany był projekt badawczy pod nazwą „Obserwacje przyrodnicze na 4 pory roku – zima”. Jego celem było przybliżenie przedszkolakom świata przyrody oraz wzbogacanie w tym zakresie wiedzy dzieci poprzez aktywne działanie, badanie i obserwację środowiska przyrodniczego.
Przedszkolaki wspólnie poszukiwały odpowiedzi na postawione pierwszego dnia pytania, realizując w ciągu tygodnia następujące zadania: zmiany w przyrodzie zimą, odgłosy zimy, zimowy kącik badawczy, powiązanie pracy wychowawczej z tematem zimy, bezpieczeństwo zimą.
Ponadto przeprowadziły wiele ciekawych doświadczeń, dzięki którym wspólnie wyjaśniały zjawiska z najbliższego otoczenia, sprawdzano „Co się dzieje, gdy woda zamarza?” - wyjaśnienie zjawiska zamarzania wody i powiększania się jej objętości, „Szron lodowy malarz” wyjaśnienie, zjawiska powstawania szronu, Więcej czy mniej, czyli jak działa termometr?, „Co widzimy?” obserwacja przez lupę śniegowych płatków.
Założeniem projektu było też wykonanie zadania domowego przez dzieci z rodzicami. Zadaniem domowym dla przedszkolaków i ich najbliższych było wykonanie pracy na temat „Płatek śniegowy”. Śnieżne gwiazdki stały się niezwykle ciekawą inspiracją do stworzenia przepięknych, bajkowych wręcz prac, które ozdobiły przedszkolną salę.
Temat realizowanego projektu cieszył się od samego początku wielkim zainteresowaniem ze strony dzieci. Każdego dnia najmłodsi dowiadywali się czegoś nowego. Wszystkie postawione cele zostały osiągnięte, a przedszkolaki zdobyły dużą wiedzę na temat zimy oraz zmian zachodzących w przyrodzie. Realizacja działań metodą projektu przyczyniła się do wzrostu umiejętności obserwacji i zadawania pytań u dzieci.
Realizowany w “Ósemce” projekt badawczy, a w nim ciekawe eksperymenty to ważny element nauki poprzez zabawę oraz odkrywanie świata. Zwłaszcza, że eksperymenty przyrodnicze są dla dzieci szczególnie interesujące, bo wyjaśniają zjawiska z najbliższego otoczenia. Podczas takich zajęć maluchy zaspokajają swoją ciekawość oraz wzmacniają poczucie własnej wartości i pewności siebie. Projekt badawczy pt. „Obserwacje przyrodnicze na 4 pory roku – zima” był drugim etapem zaplanowanego na cały rok działania.
Materiał nadesłany